![](https://www.claas.ch/blueprint/servlet/resource/image/28784/buehne_text/820/460/b8d66d4e5ef3c86d2fe13731ba55e486/OC/video-preloader-image.gif)
![](https://www.claas.ch/blueprint/servlet/resource/image/28784/buehne_text/820/460/b8d66d4e5ef3c86d2fe13731ba55e486/OC/video-preloader-image.gif)
Kompetencja.
30 lat doświadczenia.
Przed 30 laty firma CLAAS zaprezentowała pierwszy kombajn na pełnych gumowych gąsienicach. Nowa technologia umożliwiła przezwyciężenie wad stosowanych dotąd gąsienic stalowych pod względem przydatności do jazdy po drogach i prędkości jazdy. Był to dopiero pierwszy etap w procesie rozwoju i stałej optymalizacji. W 1994 r. firma opracowała pierwsze podwozie półgąsienicowe TERRA TRAC.
Nowy system przekonywał niewielką szerokością transportową i dużym spokojem pracy. Udało się również ograniczyć problem „rozgarniania pokosów” na nawrotach. Premiera rynkowa nowego LEXION z TERRA TRAC miała miejsce w 1997 r. Dzięki temu CLAAS dysponuje ponad 30 latami doświadczenia z technologią gąsienic gumowych i 20 latami doświadczenia w produkcji seryjnej systemów napędowych TERRA TRAC.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409808/inline_s_s/260/145/15b9dd413efd177de5d5c1daa1a57cbd/ta/301206.jpg)
1987.
Pierwszy wytwarzany seryjnie kombajn na pełnych gąsienicach gumowych zaprezentowano publiczności na imprezie Farm Progress Show w USA.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409814/inline_s_s/260/145/122e1b2d2471dabd88a9eac1f2bacd31/rR/301209.jpg)
1994.
CLAAS rozpoczyna testy TERRA TRAC w kombajnie MEGA. Koła jezdne posiadają ogumienie pneumatyczne.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409818/inline_s_s/260/145/52f88453361f1f29373cc644786edfd3/Pf/301211.jpg)
1997.
Pierwsza seria podwozia TERRA TRAC w LEXION 450, wtedy jeszcze ze sztywnym połączeniem z osią. Koła jezdne wykonano ze stali z przykręcanymi elementami gumowymi, co miało zapewnić odporność na tarcie.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409810/inline_s_s/260/145/8555759d3849fe27daa643e70e179565/gC/301207.jpg)
1997.
Na potrzeby amerykańskiego rynku kombajny wyposażono w wulkanizowane koła jezdne oraz udoskonaloną taśmę bieżną, co jeszcze bardziej zwiększyło trwałość.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409812/inline_s_s/260/145/9af66812d08ad755dfde70a543ef994a/jK/301208.jpg)
2004.
Podwozie jest amortyzowane gumowymi pakietami na osi. Znacznie zmniejsza to obciążenie udarowe maszyny i zwiększa komfort jazdy.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409816/inline_s_s/260/145/d38a4d9fa3400d1c18d9378a64d78ba4/Wt/301210.jpg)
2006.
Podwozie gąsienicowe TERRA TRAC zyskało znaczne wzmocnienie struktury dzięki jednoczęściowej, odlewanej ramie, która pozwala sprostać coraz większym masom maszyn.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409806/inline_s_s/260/145/e33b159272e7461604a9db422c4c3f59/Rg/249524.jpg)
2011.
Nowa amortyzacja hydropneumatyczna zapewnia wysoki komfort jazdy po polu i drodze. Podwozie to jest montowane do dzisiaj.
![](https://www.claas.pl/blueprint/servlet/resource/image/1409820/inline_l_s/820/260/66e3c3166e6961e5813affbf99221d19/PJ/tsf_cl-k23194_20171014_0656.jpg)
Kolejnym, logicznym krokiem jest teraz wyposażenie również maszyn JAGUAR i AXION w podwozie TERRA TRAC, które specjalnie dostosowano do wymagań klientów.